De eerste dagen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Patrick Tiesema - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Patrick Tiesema - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

12 Februari 2009 | Namibië, Windhoek

Het heeft eventjes geduurd, maar hier is dan eindelijk een bericht van mij. Ik ben veilig aangekomen in Namibie. Wat een reis! Onze koffers waren zoals verwacht niet in Namibie aangekomen, maar die werden dezelfde dag gelukkig nog gebracht vanaf het vliegveld.
Direct was te merken dat ik in Afrika was. Een baviaan die snel de weg oversteekt, kraampjes en mensen met allerlei goederen op hun hoofd langs de weg. Eerst leek de armoede nog wel mee te vallen, maar toen we in de buurt kwamen van Katutura (de wijk waar ik woon) zag je al snel hoeveel krotten er staan. Indrukwekkend om te zien.
Bij Penduka (de stichting waarvoor ik ga werken en waar ik ook woon) kregen Laura en ik een rondleiding. Wat een lieve mensen allemaal, maar die namen zal ik voorlopig nog niet gaan onthouden, sommige zijn niet eens makkelijk uit te spreken. Er zijn hier twee andere (Duitse) blanke meisjes die hier vrijwilligerswerk doen.
Mijn huisje is in één woord geweldig! We mochten nu (tijdelijk) in de bungalows voor toeristen, omdat de andere huisjes geen elektriciteit hebben nog. Dat betekend dat ik nu een eigen badkamer met douche, wc en warm water heb! Twee bedden en zelfs een waterkokertje! Had me het dus niet beter kunnen wensen.

Op de tweede dag gingen we langs alle DOT points (waar de medicatie wordt verstrekt voor de tuberculose-patienten) met Johanna en Pinehas. Zij controleerden ze administratie, waar niets van klopte. Voor ons was het een kennismaking met de patiënten, field promotors en treatment supporters. Ook weer allemaal even vriendelijk en mijn god, wat zijn die mensen toch allemaal mooi! ’s Middags hebben we samen met Martha boodschappen gedaan. We mochten niet alleen, want dat was te gevaarlijk. Ook heb ik een SIMkaart gekocht en een internetaansluiting, maar dat kan nog niet geactiveerd worden, omdat de stroom steeds uitvalt in het hoofdkantoor van de internetprovider.
’s Avonds gekookt in de Bushkitchen, erg vies en primitief. Kakkerlakken, spinnen en andere insecten op het aanrecht tussen veel onbekende viezigheid. Er waren twee roestige gaspitten en 1 pannetje, dus we hebben in fases gegeten. Het wordt hier vroeg donker en het weer sloeg ineens om. Enorme stortbui, onweer en harde wind. De keuken is grotendeels open, dus het regende door de wind naar binnen. Buiten was het aarde donker en door de hevige regenval ontstonden kolkende riviertjes waardoor we voorlopig nog niet terug konden naar onze bungalows. Avontuurlijk! Verder is het hier heel warm en zonnig.

Donderdag zijn we vroeg opgestaan want we moesten om 8 uur klaarstaan om naar een DOT point te gaan en activiteiten te doen met TB patiënten. Om 9 uur gingen we nog niet weg. Welkom in Afrika!
Samen met Natasha (Duits meisje, praat enorm veel) en Kambalantu gingen we naar een DOT point een soort educatief ganzenbord spelen, maar dan over tuberculose en HIV. Ik had uiteraard verloren, hoe kan het ook anders. Er kwamen allemaal kindjes bijstaan. Erg gek als ze steeds aan je huid voelen en naar je staren. We moesten terug lopen naar Penduka, want er was geen auto beschikbaar om ons op te halen. En 1.5 uur lopen in de hitte is wel zwaar. Onderweg bij een marktje wat aardappels gekocht (lekker Hollands). Allemaal kleine kindjes liepen met ons mee en steeds meer sloten zich erbij aan. Echt super lief!

Ik zal snel weer wat van mij laten horen wanneer dat kan!


Mijn adres hier is:
Erf 3188, Green Mountain Dam Road
Goreangab, Katutura
Windhoek
Namibia
Mijn eigen telnr: +264814154061

  • 12 Februari 2009 - 14:26

    Mart:

    Woooooh! Het is geland en het leeft nog... ik ben tevreden! =) gelukkig dat je nog een aardig huisje hebt zeg! Das mooi meegenomen! En had graag je gezicht willen zien met jij en al die ongedierte... =P

    Ik zal je s proberen te smsen dan, maar vraag me af of het aankomt..! Geniet!

    X! M.

  • 12 Februari 2009 - 14:32

    Sharon:

    Patrick!
    Ik vind t nog steeds jammer dat ik je niet ff gezien heb voordat je weg ging! Maarja, was ook m'n eigen schuld:P
    Maar gelukkig gaat t goed met je daar!! Ik zal al je verhalen lezen:)
    Groetjes xxx

  • 12 Februari 2009 - 14:37

    Liesbeth Van Wanrooi:

    Hoi Patrick, Mooi om je 1e indrukken te lezen. Ik kan me de vieze keuken nog herineren. Volgens mij kan je ook mee eten, moet je wel betalen.
    Groeten aan Laura
    Veel plezier

  • 12 Februari 2009 - 14:42

    Ernst:

    Hè hè eindelijk hoor ik dan wat van je! Ik had al wel wat van je moeder gehoord over je eerste dag maar mooi dat het goed gaat:) Ik wordt steeds jaloerser op je verhalen...moet maar stoppen met ze te gaan lezen denk ik;) Veel plezier! Kusj(K)(K)(K)

  • 12 Februari 2009 - 14:42

    Eva Mulder:

    Patrick :D

    fijn wat van je te horen... Zo te horen is de eerste indruk zeer positief. Ik heb nu al weer zin om je volgende berichtje te lezen! Nu al Nederlands eten, foei foei :P Wel erg fijn dat je enigzins normale huiselijke voorzieningen hebt behalve het koken dan ;)

    Liefs Eva

  • 12 Februari 2009 - 14:44

    Ernst:

    Hè hè eindelijk hoor ik dan wat van je! Ik had al wel wat van je moeder gehoord over je eerste dag maar mooi dat het goed gaat:) Ik wordt steeds jaloerser op je verhalen...moet maar stoppen met ze te gaan lezen denk ik;) Veel plezier! Kusj(K)(K)(K)

  • 12 Februari 2009 - 15:03

    Jonathan:

    hey Patrick!
    goed om te horen dat je goed aan bend gekomen! ben benieuwd naar de rest van je avonturen! heel veel plezier!
    X Jonathan

  • 12 Februari 2009 - 15:13

    Shivar :

    Gelukkig is alles goed gekomen lieverd. Zoals ik het lees lijkt het me allemaal echt heel spannend maar toch ook leuk!

    Natuurlijk gaat ik dit allemaal goed volgen Schatt

    hele dikke kus, Shieff

  • 12 Februari 2009 - 15:19

    Pap En Mam:

    Hoi Liefie,

    Wat fijn om je eerste bericht op je waarbenjij te kunnen lezen en dat het goed met je gaat.
    Wat een geweldige foto zeg, we hebben hem meteen opgeslagen.
    Hopelijk doet je eigen internet het snel zodat je op jou momentjes contact kunt zoeken en onze mailtjes kan lezen.

    Heel veel liefs van pap en mam, pootje van Banjer en kopjes van Saar Simba en Balou

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 Februari 2009 - 15:26

    Bo:

    Patrick! Wat leuk om van je te horen! Vooral dat je veilig en wel bent aangekomen. Ik hoop dat je daar een supertijd gaat beleven. Blijf vooral berichten plaatsen en mijn inbox vol spammen - want dit hoort bij de categorie leuke emails - ;)

  • 12 Februari 2009 - 15:29

    Tobs:

    Hey babe!

    Goed wat van je te horen:)
    Succes daar in de rimboe;)

    Dikke kus

  • 12 Februari 2009 - 15:34

    Klaa:

    Lieffie!

    Super om wat van je te horen. Maar wist al wel dat je veilig was aangekomen enz. Heb even met je mamsie gesmst. Die houdt me ook op de hoogte haha. En heb beloofd dat ik het komende jaar maar een beetje op haar zal passen.
    Super lieve brief, had je niet moeten doen want ik stond weer als een jankerd in de keuken bij mijn mams.
    Ik ga je onwijs missen, maar vind het super om te horen dat je al in zo'n korte tijd, zoveel gezien hebt. Groetjes aan Laura en zet hem op jullie!

    Liefs

  • 12 Februari 2009 - 15:59

    Kees:

    Haha, mooi om al die verhalen te lezen! Herkenbaar, zowel van Kenia als India. Geniet er vooral lekker van en hoop snel eens wat meer foto's te zien, je moeder heeft iig een leuke foto doorgestuurd!

    Kus!!!

  • 12 Februari 2009 - 16:27

    Rocco:

    Hee lieve Pat!

    fijn om te horen dat je goed bent aangekomen... en natuurlijk ook dat je gewoon in een luxe villa verblijft ipv een klei-hut ;) hopen dat dat voorlopig zo blijft!

    overmorgen mag je alweer je eerste enveloppe openmaken.. spannend! of heb je stiekem al gespiekt

    een dikke kus, ook voor Laura,Kambalantu, Johanna, Pinehas, Martha, Natasha en al die lieve negertjes op de foto :P

    geniet van je aardappelen!


  • 12 Februari 2009 - 16:28

    Winanda:

    Hey Skattie!!!

    Wat fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent! En superleuk om te lezen hoe het daar is! Echt petje af voor jou!! Ik vind het super dat je het doet!

    Ik kijk met veel plezier uit naar je volgende verhaal!!

    Dikke kus!!

    Ennuh, mooie foto man!!

  • 12 Februari 2009 - 18:11

    Anique:

    eeehj:D

    goed om te horen dat je bent aangekomen! je verhaal klinkt erg indrukwekkend. ben echt mega jaloers op je;) veel plezier daar nog!

    anique

  • 12 Februari 2009 - 18:21

    Keessie:

    Hey Patrick,

    Leuk om te lezen! Je gaat echt heel veel meemaken daar, heel gaaf!! Leuk dat je bungalow redelijk chil is ;). Ik blijf lezen hoor :)

    x kees

  • 12 Februari 2009 - 19:21

    Raymon:

    wat een raar idee dat je zo ver weg bent...moeilijk voor te stellen. als je terug bent ben ik misschien al een bekende nederlander. 5 maanden is lang;) hahaha. tot je volgende berichtje chick, enjoy!

    xx

  • 12 Februari 2009 - 19:32

    Sharon:

    Hee Kanjer!!

    Wat superleuk om je aller eerste bericht te lezen! En ook nog is dat je huisje relaxt is, wel zo fijn inderdaad! Geniet van de eerste daagjes en alle indrukken! Je lijkt al helemaal ingeburgert zo met die foto!

    Dikke zoen!

  • 12 Februari 2009 - 20:51

    Sepideh:

    Hey hey,

    Het eerste wat in mijn gedachte kwam na het lezen van jou verhaal: IK WIL OOK!!. Mooi dat je veilig bent aangekomen en dat het goed met je gaat. Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende verhaal.
    Pas goed op jezelf.

    x

  • 12 Februari 2009 - 22:26

    Kristof:

    EEEEj Patrick

    Das een hele tijd geleden dat we elkaar nog gesproken hebben. kwilde je nog smsen voor je vertrek maja sorrryy kwas het vergeten :$
    maar bij deze dus!

    veel plezier en succes daar!

    x

  • 12 Februari 2009 - 22:53

    Jacq:

    Skattie....wat een wereld hé!x

  • 13 Februari 2009 - 00:47

    Carl Augustin:

    Hey Pattje!
    Eindelijk je eerste update! Je moeder draait zo te zien overuren met alle mensen die ze op de hoogte moet houden, inclusief mij :p Wat super van je huisje en dat je koffers al zo snel weer gebracht werden, had daar best anders kunnen lopen :p En wat heb je al veel meegemaakt in die korte tijd, klinkt heel spannend! Kan niet wachten om te horen hoe je project zal gaan! Heel veel succes met het wennen daar en geniet er vooral van!
    Dikke kus

  • 13 Februari 2009 - 04:57

    Ivo:

    Hoi, Patrick,

    Wat een belevenissen op de eerste dagen zeg. Kijk maar uit met al die viezigheid voor diarree.
    De foto's heb ik van je moeder gezien e je zou zo voor een medewerker van artsen zonder grenzen door kunnen gaan. Succes met je werk daar en tot het volgende bericht.

    Groetjes

    Ivo

  • 13 Februari 2009 - 06:49

    Annelies Harps:

    Hoi Patrick,
    Wat leuk om te lezen, zeg! Hier in Nederland is het dan maar saai en zeker op school. Wens je veel plezier en zie uit naar je volgende reisverslag.
    Groeten Annelies Harps

  • 13 Februari 2009 - 18:26

    Fam.mulder:

    hoi Patrick,
    wij hebben ons aangemeld voor je site omdat we familie zijn van Laura, (via Sjoerd)

    Veel succes daar en doe Lau de groeten:)
    Houd je het een beetje uit met haar.

  • 14 Februari 2009 - 07:36

    Christa:

    Pat!

    Leuk leuk dit! Super dat je nu in Namibie zit!
    Weer een mooie ervaring erbij! Ben een klein beetje jaloers!
    Hele mooie tjd voor jou gewenst!

    Liefs Chris

  • 14 Februari 2009 - 07:41

    Petra:

    Hey lieve Pat!!

    Mooi verhaal hoor! En lieve negertjes!! (Oeeei nog steeds jaloers)..:$ Kan je niet zon lief negerkindje voor me mee nemen?? (A) Ik hoop dat alles goed gaat met jou/jullie.

    Tot horens
    Liefss en kus Petra

  • 04 Maart 2009 - 12:14

    Dennis:

    Hey Patrick,

    Ik ben begonnen met het lezen van al je avonturen. Eerlijk gezegd wordt ik meteen wel een beetje jaloers op je. Super om al die avonturen te beleven zeg! Zaten de kinderen ook steeds op je huid te duwen en verontwaardigd te kijken hoe het dan verkleurd?? Leuk he ;)
    Nou ik ga snel verder de volgende aflevering lezen :)

    Groeten vanuit Nijmegen,

    x Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Namibië

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2009

Rondreis door het zuiden en de laatste dagen

03 Juli 2009

Rondreis door Noord-Namibië

17 Juni 2009

De laatste weken stage

17 Mei 2009

Kaapstad

06 Mei 2009

Groeten uit de Rimboe
Patrick

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 20791

Voorgaande reizen:

09 Februari 2009 - 15 Juli 2009

Namibië

Landen bezocht: